Wednesday, December 21, 2016

Recompte de dones (novembre de 2016) (3/5): PREMSA DIGITAL

PREMSA DIGITAL


El Nacional:     juliol 11%   agost 11%   setembre 9%   octubre 8%   novembre 7%
Nació Digital:     juliol 28%   agost 41%   setembre 33%   octubre 32%   novembre 30%
VilaWeb:     juliol 29%   agost 5%   setembre 21%   octubre 24%   novembre 22%
Catalunya Plural:     juliol –   agost –   setembre –   octubre –   novembre 41%


Percentatge d’articles d’opinió firmats per dones respecte del total d’articles publicats en tots els mitjans: 19% (que són 68 de 367).

Els tres diaris digitals que #OnSónLesDones segueix des del mes de juliol han reduït durant el mes de novembre la participació de dones als seus espais d’opinió, deixant a part Catalunya Plural, que hem començat a recomptar aquest novembre per primera vegada. Cap d’aquests mitjans (Vilaweb, Nació Digital i El Nacional) no s’acosta a la paritat. Al contrari, sembla allunyar-se’n fins i tot Nació Digital, que durant el mes d’agost va assolir la paritat amb un 41%.

El resultat global, tenint en compte el total d’articles publicats en tots quatre mitjans durant el mes de novembre, és descoratjador: només un 19% han estat signats per dones. Les grans diferències entre els quatre mitjans recomptats fan que sigui imprescindible analitzar-los un per un.


VilaWeb, amb un 22% d’articles d’opinió firmats per dones i un descens de 2 punts respecte del mes d’octubre, continua estancat i no s’hi albira cap canvi favorable. En el total del mes, 87 articles: 68 firmats per homes i 19 firmats per dones, amb 14 dies en què no hi havia cap article firmat per una dona! Amb xifres tan baixes, una oscil·lació d’un o dos punts en els percentatges és poc significativa, i confirma que la tendència és a l’estancament.

VILAWEB, NOVEMBRE
Mínim nombre d’articles d’opinió de dones    0    

Mínim nombre d’articles d’opinió d’homes    0
Màxim nombre d’articles d’opinió de dones    2    

Màxim nombre d’articles d’opinió d’homes    6
Mitjana diària d’articles d’opinió    3

Mitjana diària d’articles d’opinió de dones    0,6   

Vilaweb és el diari digital que va tenir l’any passat més publicitat institucional de la Generalitat, amb 180.000 euros, segons publicava Crític* el mes de juliol, xifra a la qual se sumaria una subvenció de 137.000 euros. També va rebre durant el 2015 publicitat institucional de l’Ajuntament de Barcelona per un import total de 24.000 euros, com publicava Crític el setembre passat. Segons les dades de l’OJD interactiva de desembre de 2015, l’audiència de VilaWeb era d’1,5 milions d’usuaris únics. Aquestes mateixes dades presentaven Nació Digital com a diari digital amb més audiència de Catalunya, amb 2,4 milions d’usuaris únics.


Nació Digital ha assolit aquest novembre un percentatge d’articles escrits per dones del 30%, una xifra superior al 28% que havia assolit el juliol, però molt inferior al 41% del mes d’agost. Un descens decebedor, sobretot després de les noves incorporacions de col·laboradors i col·laboradores d’aquesta temporada, que s’havien anunciat com a igualitàries. Del total de 131 articles d’opinió publicats el novembre a Nació Digital, només 39 han estat escrits per dones.

NACIÓ DIGITAL, NOVEMBRE
Mínim nombre d’articles d’opinió de dones    1    

Mínim nombre d’articles d’opinió d’homes    2
Màxim nombre d’articles d’opinió de dones    2    

Màxim nombre d’articles d’opinió d’homes    4
Mitjana diària d’articles d’opinió    4

Mitjana diària d’articles d’opinió de dones    1   

Nació Digital va rebre 150.000 euros de la Generalitat en publicitat institucional durant el 2015, i 205.000 euros més en concepte de subvenció. Sempre segons Crític, l’Ajuntament de Barcelona hi va aportar 24.200 euros en publicitat institucional.


I la joia de la corona (masculina) és El Nacional. Amb un esquifit 7% d’opinadores, aquest mitjà també ha protagonitzat un descens sostingut i vergonyós en la representació de l’opinió de les dones. Durant el novembre han publicat només 10 articles firmats per dones, i 139 firmats per homes. També en aquest mitjà les opinadores corren un risc imminent d’extinció, segons la projecció que hem fet a partir d’un model de creixement lineal, calculat a partir de la tendència que mostra el diari en els cinc mesos que ha estat recomptat per #OnSónLesDones.

EL NACIONAL, NOVEMBRE
Mínim nombre d’articles d’opinió de dones    0    

Mínim nombre d’articles d’opinió d’homes    2
Màxim nombre d’articles d’opinió de dones    1    

Màxim nombre d’articles d’opinió d’homes    7
Mitjana diària d’articles d’opinió    5

Mitjana diària d’articles d’opinió de dones    0,3   

Clarament, cada euro públic invertit a El Nacional contribuirà a silenciar l’opinió de les dones, encara amb més intensitat que els destinats a altres mitjans igualment no paritaris. No tenim dades sobre l’audiència d’aquest mitjà ni sobre els diners públics invertits en publicitat institucional o subvencions, tenint en compte que es tracta d’un diari aparegut el 2015.


Finalment, aquest mes de novembre #OnSónLesDones ha començat a recomptar un altre diari digital, el Catalunya Plural, que debuta al recompte amb un percentatge del 41% d’articles firmats per dones, dada que el situa directament com a mitjà paritari. Recordem que, segons els paràmetres utilitzats en el nostre àmbit, la paritat s’entén com a “cap sexe per sota del 40%, cap sexe per sobre del 60%”. De tota manera, a Catalunya Plural l’opinió no sembla que hi tingui un pes important, ja que no arriba a una mitjana de dos articles d’opinió diaris.

Catalunya Plural, editat per la Fundació Periodisme Plural, és un mitjà digital associat a eldiario.es, un diari digital d’àmbit espanyol. Durant aquest mes de novembre, Catalunya Plural ha publicat 32 articles d’opinió, 13 dels quals han estat firmats per dones.

CATALUNYA PLURAL, NOVEMBRE
Mínim nombre d’articles d’opinió de dones en un dia    0    

Mínim nombre d’articles d’opinió d’homes en un dia    0
Màxim nombre d’articles d’opinió de dones en un dia    2    

Màxim nombre d’articles d’opinió d’homes en un dia    4
Mitjana diària d’articles d’opinió    1

Mitjana diària d’articles d’opinió de dones    0,4   
Dies sense articles d’opinió: 8


No tenim dades d’audiència de Catalunya Plural ni sobre les aportacions institucionals en publicitat o subvencions que hagi pogut rebre durant el 2015.

A diferència dels diaris en paper, els percentatges assolits pels diaris digitals tenen una varietat que fa difícil fer-ne una avaluació conjunta. Catalunya Plural, en el seu primer mes de recompte, sembla una incorporació esperançadora, tot i tenint en compte que publica pocs articles d’opinió. Pel que fa a la resta de mitjans, tenen en comú el descens de la quantitat d’opinadores, lleu o poc significatiu aquest novembre a VilaWeb i Nació Digital, però marcant una tendència tràgica a El Nacional. Definitivament, la modernitat que s’associa als mitjans digitals no es correspon amb el seu tractament de l’opinió de les dones, força similar al de la premsa tradicional en paper.

Cal recordar a aquests mitjans que la modernitat tecnològica i les particularitats del seu format no els eximeixen d’haver de complir la llei, més encara en els casos en què –com es pot comprovar pel que fa a Nació Digital i Vilaweb– reben aportacions de diner públic per part de les institucions. També volem reclamar a les institucions públiques que exigeixin als mitjans catalans el respecte a les lleis pròpies de Catalunya, i volem recordar-los també que, amb les aportacions publicitàries i les subvencions, disposen d’un instrument potent per fer complir les lleis.



*Articles referenciats:
http://www.elcritic.cat/investigacio/els-grups-godo-i-zeta-concentren-la-meitat-de-la-publicitat-de-ajuntament-de-barcelona-amb-69-milions-11314
http://www.elcritic.cat/investigacio/el-grup-godo-va-acaparar-el-20-de-la-publicitat-institucional-de-la-generalitat-el-2015-mes-de-62-milions-10727
http://portaljuridic.gencat.cat/ca/pjur_ocults/pjur_resultats_fitxa?action=fitxa&documentId=698967


No comments:

Post a Comment