Wednesday, December 21, 2016

Recompte de dones (novembre de 2016) (4/5): RÀDIO

RÀDIO


El Matí de Catalunya Ràdio:     juliol 33%   agost 44%   setembre 38%   octubre 40%   novembre 39%
El Món a RAC1:   juliol 17%   agost 24%   setembre 21%   octubre 28%   novembre 29%
Via Lliure (RAC1):     juliol 11%   agost 39%   setembre 22%   octubre 30%   novembre 31%
Catalunya Migdia:     setembre 33%   octubre 36%   novembre 37%
Catalunya Vespre:     setembre 33%   octubre 37%   novembre 29%


Percentatge total de dones opinadores als espais de debat i tertúlia analitzats:
33% (que són 121 dones de 368 persones).


El recompte de novembre de les principals tertúlies de la ràdio catalana mostra una variació molt petita respecte del mes d’octubre, amb pujades i baixades de només un punt... i una excepció dolorosa, que són els 8 punts que baixa d’una tacada el Catalunya Vespre. En conjunt, les dades de novembre confirmen la superioritat de la ràdio pública pel que fa a la representació de l’opinió de les dones. Amb tot, considerem molt negatiu el fet que es freni la tímida tendència ascendent que mostrava l’últim recompte d’#OnSónLesDones.


El Món a Rac1 és el programa de la ràdio catalana més escoltat, i aquest mes de novembre ha assolit el seu percentatge més alt fins ara, un 29%, amb 26 dones d’un total de 89 participants a la tertúlia. Encara hi ha hagut, però, dos dies sense cap dona a la taula mentre que el nombre d’homes no ha baixat mai de dos. De fet, dilluns, dijous i divendres els tertulians són fixos, sempre els mateixos: una dona i tres homes; quan una de les dones no hi pot anar, no hi queda cap dona. Dimarts i dimecres els tertulians són variables, i aquests dies de la setmana és freqüent que hi hagi dues dones, però no pas sempre.

EL MÓN A RAC1, NOVEMBRENombre mínim de dones a la tertúlia/dia    0    
Nombre mínim d’homes a la tertúlia/dia    2Nombre màxim de dones a la tertúlia/dia    2    
Nombre màxim d’homes a la tertúlia/dia    4
Mitjana diària de participants a la tertúlia    4

Mitjana diària de dones participants a la tertúlia    1   

Al final del mes de novembre, el director i conductor del programa, Jordi Basté, anunciava que augmentaria el percentatge de dones “en el seu moment”, advertint que la pressió “excessiva” pot ser “contraproduent”. Donades les xifres visibles en els recomptes, ens preguntem quan arribarà el moment adequat.


Via Lliure és el magazín matinal dels caps de setmana a RAC1. Aquest mes de novembre han participat a la seva tertúlia d’actualitat un total de 29 persones, de les quals 9 eren dones, fet que representa un 31% del total. La variació respecte del mes d’octubre, d’un punt a l’alça, és pràcticament imperceptible, i encara hi ha hagut un dia sense cap dona a la taula, on intervenen habitualment entre tres i quatre persones.

VIA LLIURE RAC1, NOVEMBRENombre mínim de dones a la tertúlia/dia    0    
Nombre mínim d’homes a la tertúlia/dia    2Nombre màxim de dones a la tertúlia/dia    2    
Nombre màxim d’homes a la tertúlia/dia    4
Mitjana diària de participants a la tertúlia    entre 3 i 4

Mitjana diària de dones participants a la tertúlia    1   

RAC1, emissora privada del Grup Godó, és l’emissora més escoltada a Catalunya, amb 789.000 oients diaris, segons l’últim EGM, fet públic el 30 de novembre. El Món a RAC1, que s’emet de 6 a 12 del matí, és el programa amb més audiència de la ràdio catalana, amb 580.000 oients diaris, mentre que Via Lliure assoleix una audiència de 395.000 oients els dissabtes de 7 a 14 hores, i 335.000 els diumenges de 7 a 14 hores.

Segons publicava la revista digital Crític* el passat mes de juliol, RAC1 va ingressar 485.000 euros en publicitat institucional de l’Ajuntament de Barcelona el 2015, xifra que la converteix en l’emissora amb més publicitat de l’Ajuntament. En el mateix període, i també segons un reportatge de Crític publicat el mes de setembre, l’aportació publicitària de la Generalitat de Catalunya va ser d’1,45 milions d’euros, als quals cal sumar 150.000 euros més en subvencions. RAC1 també és l’emissora amb més publicitat institucional de Catalunya, fet que fa especialment sagnant que no cedeixi a les dones ni un terç de representació als seus debats d’actualitat més importants. En el recompte global dels dos programes analitzats, les dones tenen una presència del 30%.


A les tertúlies d’actualitat de Catalunya Ràdio, l’emissora pública de la Generalitat de Catalunya, la situació és força diferent, si bé, tècnicament, aquest mes de novembre cap dels tres programes analitzats no ha assolit la paritat. El Matí de Catalunya Ràdio, que a l’octubre hi va arribar amb un 40%, ha baixat al 39%; el Catalunya Migdia es troba en un 37% (un punt més que a l’octubre) i el Catalunya Vespre ha fet un trist i significatiu descens, del 37% que tenia a l’octubre al 29% aquest novembre.


El Matí de Catalunya Ràdio, dirigit i presentat per Mònica Terribas cada matí de 6 a 13 hores, és el segon programa més escoltat a Catalunya, amb 448.000 seguidors, segons l’últim EGM. A les tertúlies d’aquest magazín d’actualitat hi han participat aquest novembre 109 persones, de les quals 42 eren dones. Aquest mes ja no hi ha hagut cap dia sense dones, i, curiosament, sí que hi ha hagut un dia en què totes les persones participants a la tertúlia, sis en total, eren dones: el 24 de novembre. Aquest dia es podria qualificar d’històric, i el celebrem, si bé és cert que també hem comptat 9 dies amb només UNA dona, mentre que de dies amb només UN home només n’hi ha hagut un.

EL MATÍ DE CATALUNYA RÀDIO, NOVEMBRENombre mínim de dones a la tertúlia/dia    1    
Nombre mínim d’homes a la tertúlia/dia    0Nombre màxim de dones a la tertúlia/dia    6    
Nombre màxim d’homes a la tertúlia/dia    4
Mitjana diària de participants a la tertúlia    5

Mitjana diària de dones participants a la tertúlia    2   


El programa informatiu Catalunya Migdia, que s’emet de 14 a 16 hores i té una audiència, segons l’EGM, de 110.000 persones, té cada dia una tertúlia d’actualitat en què participen, a més dels presentadors, dues persones. Aquest mes, dels 43 participants, 16 han estat dones, xifra que suposa un percentatge del 37%: el més alt des que va començar a emetre’s el programa, el passat mes de setembre. Aquí hi ha hagut dies sense dones i dies sense homes però no ens hem de fer gaires il·lusions: per 6 dies sense dones, només hi ha UN dia sense homes. Posats a prescindir, l’opinió de les dones sempre s’acaba considerant més prescindible.

CATALUNYA MIGDIA CATALUNYA RÀDIO, NOVEMBRENombre mínim de dones a la tertúlia/dia    0    
Nombre mínim d’homes a la tertúlia/dia    0Nombre màxim de dones a la tertúlia/dia    2    
Nombre màxim d’homes a la tertúlia/dia    2
Mitjana diària de participants a la tertúlia    2

Mitjana diària de dones participants a la tertúlia    entre 0 i 1   



La decepció mensual entre els programes analitzats de Catalunya Ràdio ha vingut aquest mes del Catalunya Vespre. La seva tertúlia diària ha baixat 8 punts d’una tacada i s’ha situat en un depriment 29% de participació de dones. De fet, només hi ha hagut 3 dones menys que el mes anterior, però és que a la seva tertúlia s’hi han incorporat 18 homes més. Si abans els homes eren majoria, ara s’amplia el biaix: 70 homes i 28 dones. Realment, ¿els homes tenen tantes més coses a explicar que les dones? Mai aquest novembre no hi ha hagut més de dues dones, però d’homes ha arribat a haver-n’hi fins a cinc i mai menys de dos. Catalunya Vespre té una audiència diària de 60.000 oients, segons l’últim EGM donat a conèixer el 30 de novembre.

CATALUNYA VESPRE CATALUNYA RÀDIO, NOVEMBRENombre mínim de dones a la tertúlia/dia    1    
Nombre mínim d’homes a la tertúlia/dia    2Nombre màxim de dones a la tertúlia/dia    2    
Nombre màxim d’homes a la tertúlia/dia    5
Mitjana diària de participants a la tertúlia    entre 4 i 5

Mitjana diària de dones participants a la tertúlia    entre 1 i 2   

Catalunya Ràdio, la ràdio pública nacional de Catalunya, és la segona emissora més escoltada al país, amb 637.000 oients diaris, segons l’últim EGM. El seu pressupost està fixat pel Parlament de Catalunya, com el de tots els mitjans de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. A més de l’aportació pressupostària general, l’any 2015, segons Crític, Catalunya Ràdio va rebre de la Generalitat 297.000 euros en publicitat institucional, i de l’Ajuntament de Barcelona, 163.000 euros més.

El fet de ser un mitjà públic obliga Catalunya Ràdio a respectar de manera especial la Llei d’igualtat. Aquest novembre, la caiguda en picat de la xifra d’opinadores al Catalunya Vespre l’allunya cinc punts de la paritat “tècnica” (el 40%), que a l’octubre semblava a prop d’assolir, i marca una certa alarma d’estancament en la desigualtat. Des d’#OnSónLesDones animem l’equip de professionals de les emissores públiques a parar especial atenció a l’opinió de les dones i a avançar decididament cap a la plena paritat.

Pel que fa a RAC1, esperem que confirmi –i augmenti– la tendència cap a la millora dels seus percentatges, que queden encara per sota del terç de representació de l’opinió de les  dones. No demanem hora per assolir la igualtat, ni es pot demanar tampoc a les dones que segueixin esperant pacientment no se sap què. És plenament factible assolir-la avui mateix si els mitjans assumeixen la seva responsabilitat. Ha arribat l’hora. Ja tenim una llei que obliga a fer-ho i unes aportacions econòmiques dels i les contribuents –en forma de publicitat institucional i subvencions– que fan inacceptable la infrarepresentació de la meitat de la població.



*Articles referenciats:
http://www.elcritic.cat/investigacio/els-grups-godo-i-zeta-concentren-la-meitat-de-la-publicitat-de-ajuntament-de-barcelona-amb-69-milions-11314
http://www.elcritic.cat/investigacio/el-grup-godo-va-acaparar-el-20-de-la-publicitat-institucional-de-la-generalitat-el-2015-mes-de-62-milions-10727
http://portaljuridic.gencat.cat/ca/pjur_ocults/pjur_resultats_fitxa?action=fitxa&documentId=698967



No comments:

Post a Comment