Wednesday, December 21, 2016

Recompte de dones (novembre de 2016) (5/5): TELEVISIÓ

TELEVISIÓ


Els Matins (TV3):     juliol 32%   agost –   setembre 43%   octubre 40%   novembre 42%
Divendres (TV3):     juliol 26%   agost –   setembre 25%   octubre 37%   novembre 37%
8 al dia (8TV):     juliol 18%   agost –   setembre 22%   octubre 24%   novembre 23%
Més_324 (TV3):     setembre 42%   octubre 42%   novembre 46%
L’Illa de Robinson (El Punt Avui TV):     juliol 12%   agost –   setembre 24%   octubre 18%   novembre 21%
El Debat de la 1 (TVE):     novembre 13%


Percentatge de dones participants al total de les tertúlies del programes televisius recomptats: 35% (que són 188 de 539).

Un cop més, els programes de la televisió pública catalana analitzats durant el novembre ofereixen percentatges d’opinadores molt més alts, amb gran diferència, amb relació a la televisió pública espanyola i les televisions privades catalanes. TV3-Televisió de Catalunya ja té dos programes amb tertúlies paritàries: Els Matins i el Més_324, i un altre programa que supera de llarg el terç de dones tertulianes: Divendres, amb un 37%.

8 al Dia, de 8TV (Grup Godó), en canvi, baixa la proporció de dones opinadores fins al 23%, i L’Illa de Robinson, del grup Hermes (El Punt Avui), puja 3 punts, tot i que no passa d’un pobre 21%. El Debat de La 1, un debat setmanal a TVE Catalunya, que comptabilitzem per primer cop, queda encara pitjor, amb un rònec 13%.


Durant aquest mes de novembre han participat a les tertúlies d’Els Matins de TV3 un total de 192 persones, dels quals 80 eren dones. El percentatge assolit de dones és del 42%, 2 punts més que el mes anterior.

ELS MATINS TV3, NOVEMBRE
Nombre mínim de dones opinadores/dia    2    

Nombre mínim d’homes opinadors/dia    2
Nombre màxim de dones opinadores/dia    8    

Nombre màxim d’homes opinadors/dia    12
Mitjana diària de participants a la tertúlia    9

Mitjana diària de dones participants a la tertúlia    4   
Dies en què es va emetre el programa amb tertúlies: 21



El programa de les tardes, Divendres, s’ha mantingut el novembre en un 37% de participació de tertulianes, igual que el mes d’octubre. En total, 100 persones van participar a les seves tertúlies, de les quals 37 eren dones.

DIVENDRES TV3, NOVEMBRE
Nombre mínim de dones opinadores/dia    1    

Nombre mínim d’homes opinadors/dia    1Nombre màxim de dones opinadores/dia    5    
Nombre màxim d’homes opinadors/dia    5
Mitjana diària de participants a la tertúlia    6

Mitjana diària de dones participants a la tertúlia    2   
Dies en què s’ha emès el programa amb tertúlies: 17


Cal assenyalar que la tertúlia setmanal de Divendres amb més participació de dones és la de cada dijous, quan es parla de temes del cor amb la tertúlia ‘A cor obert’.


El programa de TV3 amb més percentatge de dones a les seves tertúlies ha estat, durant tot el període recomptat, el Més_324, emès durant els mesos de setembre, octubre i novembre. Al llarg d’aquests tres mesos sempre ha estat un programa paritari, i ha estat aquest octubre, amb un 46%, el mes en què ha assolit el percentatge més alt. El Més_324 ha tingut el mes de novembre un total de 78 persones a la seva tertúlia, de les quals 36 han estat dones.

MÉS_324, NOVEMBRENombre mínim de dones opinadores/dia    1    
Nombre mínim d’homes opinadors/dia    1Nombre màxim de dones opinadores/dia    4    
Nombre màxim d’homes opinadors/dia    4
Mitjana diària de participants a la tertúlia    4

Mitjana diària de dones participants a la tertúlia    2   
Dies en què s’ha emès el programa amb tertúlies: 17


Segons Crític*, el 2015 TV3 va ser el mitjà que va rebre més inversió publicitària per part de l’Ajuntament de Barcelona, amb gairebé 900.000 euros comptant la seva edició digital. La Generalitat hi va invertir molt més encara: 2,9 milions d’euros en anuncis. TV3 va ser, l’any 2015, el canal televisiu líder en audiència al Principat amb una quota del 12,5%.


TVE, en canvi, tot i ser també una televisió pública, no podria estar més lluny de la paritat. Aquest mes de novembre, #OnSónLesDones ha incorporat al recompte El Debat de La 1, el programa setmanal de debat polític de TVE Catalunya que s’emet els dijous a la nit. En aquest primer mes de recompte hi han entrat quatre edicions del programa, amb un total de 24 participants, dels quals només 3 eren dones. És una pèssima entrada del programa al recompte, doncs, ja que amb un 13% s’ha situat com el menys paritari dels analitzats.

EL DEBAT DE LA 1, NOVEMBRENombre mínim de dones opinadores/setmana    0    
Nombre mínim d’homes opinadors/setmana    5Nombre màxim de dones opinadores/setmana    1    
Nombre màxim d’homes opinadors/setmana    6
Mitjana diària de participants a la tertúlia    6

Mitjana diària de dones participants a la tertúlia    no arriba a 1   
Dies en què s’ha emès el programa: 4


Els dos programes de televisions privades que ha recomptat #OnSónLesDones aquest mes de novembre són 8 al Dia, de 8TV (Grup Godó), i L’Illa de Robinson, d’El Punt Avui TV. 8 al Dia, el magazín dels vespres de 8TV, continua estancat pel que fa a participació de les dones en les seves tertúlies. El programa, dirigit i presentat per Josep Cuní, amb un 23%, baixa el novembre un punt respecte a l’octubre, i amb un total de 82 participants durant aquest mes a les seves tertúlies, només s’hi han convidat 19 dones. Hi ha hagut 8 dies aquest mes sense cap dona opinant al plató. Mai no hi han faltat, com a mínim, 2 homes.



8 AL DIA, 8TV, NOVEMBRENombre mínim de dones opinadores/dia    0    
Nombre mínim d’homes opinadors/dia    2Nombre màxim de dones opinadores/dia    3    
Nombre màxim d’homes opinadors/dia    5
Mitjana diària de participants a la tertúlia    4

Mitjana diària de dones participants a la tertúlia    1   
Dies en què s’ha emès el programa: 21


Segons les dades proporcionades per Crític, l’any 2015, 8TV, la televisió privada del Grup Godó, va rebre de la Generalitat prop d’1,8 milions d’euros en publicitat institucional. L’any passat 8TV tot just va assolir una quota del 3,3%. TV3, líder a Catalunya el 2015, el va tenir del 12,5%.


Finalment, L’Illa de Robinson, el debat diari d’El Punt Avui TV, cadena propietat del Grup Hermes (que també publica el diari El Punt Avui) continua pràcticament estancat pel que fa a la participació de dones a la seva tertúlia, amb un 21%, tot i que puja 3 punts respecte al mes d’octubre. Al llarg de novembre, van participar en aquest debat polític un total de 63 persones, de les quals 13 eren dones.

L’ILLA DE ROBINSON, EL PUNT AVUI TV, NOVEMBRENombre mínim de dones opinadores/setmana    0    
Nombre mínim d’homes opinadors/setmana    2Nombre màxim de dones opinadores/setmana    1    
Nombre màxim d’homes opinadors/setmana    4
Mitjana diària de participants a la tertúlia    4

Mitjana diària de dones participants a la tertúlia    1   
Dies en què s’ha emès el programa: 16


Segons Crític, El Punt Avui TV va rebre de la Generalitat, l’any 2015, 630.000 euros en publicitat institucional. No tenim dades sobre l’audiència d’aquest canal.

El fet que TV3 sigui l’únic canal que mostra una tendència clara cap a la paritat en matèria d’opinió confirma que només l’aplicació de la Llei d’igualtat –que els canals públics estan especialment obligats a complir– garanteix una representació òptima de l’opinió de les dones als mitjans. En conjunt, als tres programes analitzats per #OnSónLesDones, TV3 presenta aquest novembre un percentatge del 41% d’opinadores. Per contra, els dos programes analitzats per #OnSónLesDones de les televisions privades –amb un percentatge global del 22%– i el de la televisió pública espanyola, amb un 13%, continuen decidits a menystenir l’opinió de la meitat de la població. Negar la veu al que és, probablement, la meitat de la seva audiència, és una pràctica no només mancada d’ètica i d’intel·ligència corporativa, sinó que situa aquests mitjans directament fora de la llei. Amb les dades a la mà, convé recordar a les institucions catalanes, un cop més, que els recursos públics no es poden malbaratar en mitjans que infrarepresenten l’opinió de la meitat de la societat.



*Articles referenciats:
http://www.elcritic.cat/investigacio/els-grups-godo-i-zeta-concentren-la-meitat-de-la-publicitat-de-ajuntament-de-barcelona-amb-69-milions-11314
http://www.elcritic.cat/investigacio/el-grup-godo-va-acaparar-el-20-de-la-publicitat-institucional-de-la-generalitat-el-2015-mes-de-62-milions-10727
http://portaljuridic.gencat.cat/ca/pjur_ocults/pjur_resultats_fitxa?action=fitxa&documentId=698967


No comments:

Post a Comment