Saturday, May 27, 2017

Recompte de dones (març i abril de 2017) (3/5): PREMSA DIGITAL

MITJANS DIGITALS: EL MÀXIM I EL MÍNIM



El Nacional:   juliol 11%   agost 11%   setembre 9%   octubre 8%   novembre 7%   desembre 9%   gener 11%   febrer 11%   març 10%   abril 12%
Nació Digital:   juliol 28%   agost 41%   setembre 33%   octubre 32%   novembre 30%   desembre 29%   gener 28%   febrer 32%   març 31%   abril 34%
Vilaweb:   juliol 29%   agost 5%   setembre 21%   octubre 24%   novembre 22%   desembre 25%   gener 15%   febrer 26%   març 24%   abril 25%
Catalunya Plural:   juliol –   agost –   setembre –   octubre –   novembre 41%   desembre 41%   gener 39%   febrer 42%   març 52%   abril 56%
Crític:   març 54%   abril 50%
El Món:   març 22%   abril 22%


Incorporem, en aquest recompte bimensual de març i abril de 2017, dos nous mitjans digitals: el mensual Crític i el diari El Món. Dos diaris que afegeixen diversitat al panorama digital observat fins ara per #OnSónLesDones i que confirmen la dispersió de resultats en aquest grup de mitjans.

Parlem de dispersió perquè entre els mitjans digitals és on hi ha menys uniformitat: trobem en aquest grup el mitjà amb menys participació de dones als espais d’opinió, El Nacional (10% i 12% respectivament el març i l’abril) i els dos mitjans amb més participació de dones opinadores, Catalunya Plural (52% i 56%) i Crític (54% i 50%).

Sumant l’oferta dels cinc mitjans d’aquest grup que ofereixen nous continguts diàriament (Vilaweb, Nació Digital, El Nacional, Catalunya Plural i El Món), el percentatge global d’articles d’opinió firmats per dones als diaris digitals és del 26%, tant el mes de març (130 d’un total de 500) com el mes d’abril (124 d’un total de 482). N’excloem Crític, de característiques i periodicitat diferents.

Un 26% d’opinadores és un percentatge baixíssim que demostra un cop més que la modernitat del suport digital no implica necessàriament modernitat en els continguts ni en els plantejaments professionals i socials d’aquests mitjans. Pel que fa a la representació de l’opinió de les dones, els mitjans digitals diaris queden encara massa a prop dels tradicionals diaris en paper. I, com els tradicionals diaris en paper, la majoria vulneren la Llei d’Igualtat.

Però les diferències de resultats entre els digitals recomptats són prou importants com per valorar-los separadament. Aquest percentatge global del 26% inclou realitats tan diferents com la del Catalunya Plural, on més de la meitat dels articles d’opinió publicats són escrits per dones, la del Nació Digital, on es queden en un terç del total, o d’El Nacional, on les dones només firmen una desena part de les opinions.

Deixem a banda d’aquest percentatge global l’excel·lent resultat de Crític, de periodicitat i plantejaments formals diferents de la resta, del qual fem un únic recompte al mes perquè publica molts menys articles d’opinió (un total de 13 al març i 8 a l’abril). Crític, amb un 54% d’opinadores el mes de març i un 50% el mes d’abril, supera la paritat tècnica que estableix la legislació i s’acosta a una paritat real que reflecteix més fidelment la realitat de la societat.

Catalunya Plural

Començant pel Catalunya Plural, veiem que entre el febrer i el març de 2017 va fer un salt de deu punts (del 42% al 52% d’opinadores) que el situava, directament, com el més paritari de tots els mitjans i programes audiovisuals recomptats. Catalunya Plural publica comparativament pocs articles d’opinió al dia, però gairebé sempre la meitat o més de la meitat són firmats per dones, incloent els del bloc feminista Dones en Xarxa. El fet que el 8 de març en publiqués més dels habituals (4) i tots escrits per dones, no pot respondre doncs a un #efecte8M basat en la impostura, com altres mitjans, sinó a una política coherent de continguts.

El mes de març de 2017 Catalunya Plural va publicar un total de 69 opinions, de les quals 36 eren firmades per dones (52%).

Catalunya Plural, març 2017 (publica opinions 29 dies)
Mínim nombre d’articles d’opinió de dones    0    
Mínim nombre d’articles d’opinió d’homes    0
Màxim nombre d’articles d’opinió de dones    4    
Màxim nombre d’articles d’opinió d’homes    10
Mitjana diària d’articles d’opinió de dones    2    
Mitjana diària d’articles d’opinió    1


El mes d’abril el nombre total d’opinions publicades a Catalunya Plural va ser de 45, 25 de les quals eren firmades per dones (56%).

Catalunya Plural, abril 2017 (publica opinions 25 dies)
Mínim nombre d’articles d’opinió de dones    0    
Mínim nombre d’articles d’opinió d’homes    0
Màxim nombre d’articles d’opinió de dones    4    
Màxim nombre d’articles d’opinió d’homes    2
Mitjana diària d’articles d’opinió de dones    2    
Mitjana diària d’articles d’opinió    1

Nació Digital

La secció d’opinió de Nació Digital continua movent-se al voltant del 30% d’opinadores, com en els últims mesos, si bé a l’abril, amb un 34%, torna al terç d’opinadores que ja havia tingut la tardor de 2016, després de perdre la paritat a la que havia arribat en el mes d’agost.

El mes de març Nació Digital va publicar un total de 124 opinions, de les quals 38 eren firmades per dones (31%). No hi ha cap dia que aquest mitjà no publiqui almenys una opinió firmada per una dona, si bé cada dia n’hi ha almenys dues firmades per homes. El 8 de març, això sí, la secció d’opinió va ser paritària: 2 opinadores i 2 opinadors.

Nació Digital, març 2017 (31 dies)
Mínim nombre d’articles d’opinió de dones    1    
 Mínim nombre d’articles d’opinió d’homes    2
Màxim nombre d’articles d’opinió de dones    2    
Màxim nombre d’articles d’opinió d’homes    3
Mitjana diària d’articles d’opinió de dones    4    
Mitjana diària d’articles d’opinió    1


El mes d’abril el nombre total d’opinions publicades a Nació Digital va ser de 131, de les quals 44 eren firmades per dones (34%). El mínim de dones diari a la secció d’opinió continua sent d’1, i el màxim de 3, mentre que mai no hi ha menys de 2 homes, i alguns dies arriben a 4.

Nació Digital, abril 2017 (30 dies)
Mínim nombre d’articles d’opinió de dones    1    
Mínim nombre d’articles d’opinió d’homes    2
Màxim nombre d’articles d’opinió de dones    3    
Màxim nombre d’articles d’opinió d’homes    4
Mitjana diària d’articles d’opinió de dones    4    
Mitjana diària d’articles d’opinió    1

Vilaweb

L’opinió dels homes continua dominant amb fermesa al diari digital Vilaweb, amb una representació que triplica la de les dones. Després del sotrac de gener, en què a les opinadores només els va quedar un trist percentatge del 15%, els últims tres mesos ja firmen gairebé una de cada quatre opinions.

El mes de març, baixant dos punts percentuals respecte el febrer, els articles firmats per dones a Vilaweb van ser 22 d’un total de 90. Aquest mes hi va haver onze dies sense dones i només un dia sense homes. El 8 de març, però, va ser paritari: 1 de cada.

Vilaweb, març 2017 (30 dies)
Mínim nombre d’articles d’opinió de dones    0    
Mínim nombre d’articles d’opinió d’homes    0
Màxim nombre d’articles d’opinió de dones    2    
Màxim nombre d’articles d’opinió d’homes    4
Mitjana diària d’articles d’opinió de dones    3    
Mitjana diària d’articles d’opinió    1


L’abril, amb 19 articles firmats per dones sobre un total de 76, les opinadores van arribar al 25% a Vilaweb. Dotze dies sense dones i només un dia sense homes, amb màxims, respectivament, de 2 i 4.

Vilaweb, abril 2017 (30 dies)
Mínim nombre d’articles d’opinió de dones    0    
Mínim nombre d’articles d’opinió d’homes    0
Màxim nombre d’articles d’opinió de dones    2    
Màxim nombre d’articles d’opinió d’homes    4
Mitjana diària d’articles d’opinió de dones    3    
Mitjana diària d’articles d’opinió    1

El Món

El diari digital El Món s’incorpora aquest mes de març al recompte mensual d’#OnSónLesDones amb un percentatge minúscul d’opinadores: el 22%, que repeteix a l’abril. També aquest mitjà considera acceptable sortir un dia al carrer sense cap opinió firmada per una dona. Bé, no només un dia. El mes de març, El Món va sortir 13 dies al carrer sense cap opinadora, i el mes d’abril, 10 dies també sense dones firmant opinions. Un d’aquests dies sense dones va ser casualment el 8 de març: ja tenim un altre mitjà amb #efecte8M invers. Amb un parell. No, amb tres; amb 3 opinadors homes aquell mateix dia, volem dir.

El mes de març El Món va publicar un total de 96 opinions, de les quals 21 anaven firmades per dones (22%).

El Món, març 2017 (31 dies)
Mínim nombre d’articles d’opinió de dones    0    
Mínim nombre d’articles d’opinió d’homes    1
Màxim nombre d’articles d’opinió de dones    2    
Màxim nombre d’articles d’opinió d’homes    4
Mitjana diària d’articles d’opinió de dones    3    
Mitjana diària d’articles d’opinió    0,7


L’abril El Món publicava 91 articles d’opinió, dels quals 20 els firmaven dones (22%).

El Món, abril 2017 (30 dies)
Mínim nombre d’articles d’opinió de dones    0    
Mínim nombre d’articles d’opinió d’homes    1
Màxim nombre d’articles d’opinió de dones    1    
Màxim nombre d’articles d’opinió d’homes    5
Mitjana diària d’articles d’opinió de dones    3    
Mitjana diària d’articles d’opinió    0,7

El Nacional

Tot i la dura competència d’altres mitjans, on l’opinió dels homes arriba gairebé al 80% de representació, el digital El Nacional continua guanyant la lliga de la desigualtat, amb només una opinadora per cada deu opinions publicades. Aquest és el mitjà amb menys opinadores de tots els recomptats mensualment per #OnSónLesDones, un total de 21 rotatius, digitals i programes de ràdio i televisió fets a Catalunya.

Tractant-se d’un mitjà que s’ha mogut en els últims deu mesos en percentatges entre l’11% i el 7% d’opinions firmades per dones, cal dir que el març i l’abril han estat entre els seus mesos "bons", amb un 10% i un 12%, respectivament.

El mes de març El Nacional va publicar un total de 119 opinions, de les quals 12 eren firmades per dones (10%). D’aquest mes, en què va publicar opinions cada dia, és a dir 31 dies, n’hi va haver 19 sense cap dona opinant. Vist així, podríem considerar que sí va experimentar l’#efecte8M, ja que almenys aquest dia, el Dia Internacional de les Dones, va publicar 1 opinió firmada per una dona (i 3 de firmades per homes, però podria haver estat pitjor).

El Nacional, març 2017 (31 dies)
Mínim nombre d’articles d’opinió de dones    0    
Mínim nombre d’articles d’opinió d’homes    2
Màxim nombre d’articles d’opinió de dones    1    
Màxim nombre d’articles d’opinió d’homes    6
Mitjana diària d’articles d’opinió de dones    4    
Mitjana diària d’articles d’opinió    0,4


El mes d’abril El Nacional va sortir 30 dies, 14 dels quals sense cap opinió firmada per una dona. Tot i això, en els dies restants les seves escasses col·laboradores van aconseguir firmar 16 articles d’opinió, dels 139 que el digital va publicar en total. Això els va deixar un percentatge del 12%.

El Nacional, abril 2017 (30 dies)
Mínim nombre d’articles d’opinió de dones    0    
Mínim nombre d’articles d’opinió d’homes    2
Màxim nombre d’articles d’opinió de dones    1    
Màxim nombre d’articles d’opinió d’homes    6
Mitjana diària d’articles d’opinió de dones    5    
Mitjana diària d’articles d’opinió    0,5

Crític

Si deixem el Crític al final de l’apartat de mitjans digitals no és perquè els seus resultats siguin els més baixos d’aquest grup de mitjans, ni per recuperar-nos de la indignació que provoquen els immediatament anteriors. És, simplement, que resulta difícil comparar aquesta publicació digital amb la resta de les recomptades, per la seva periodicitat i característiques.

Segons el nostre recompte, Crític ha publicat només 13 articles d’opinió el mes de març i 8 articles d’opinió el mes d’abril. D’aquests 21 articles en dos mesos, més de la meitat eren firmats per dones: 7 el mes de març (54% del total) i 4 el mes d’abril (50% en total). Alguns d’aquests articles corresponen a la secció “Feminisme crític”, que forma part del cos central del mitjà.

Els percentatges de Crític són superats només per Catalunya Plural, mitjà digital amb el que comparteixen el fet de ser paritaris, fins i tot superant la paritat real (però no per damunt de la paritat legal, regida per la norma de “cap sexe per damunt del 60%, cap per sota del 40%”).

Des d’#OnSónLesDones felicitem aquests dos mitjans, que demostren que aconseguir una representació paritària de l’opinió de les dones és només una qüestió de voluntat, i esperem que siguin un exemple i un estímul per a la resta de mitjans de comunicació catalans. Al cap i a la fi, les dones són el 51% de la població mundial, i és estrictament just –i també necessari– que la seva opinió sigui representada en la mateixa proporció als mitjans de comunicació. La no discriminació de les dones, que respon a un mandat no només ètic sinó també legal, només es pot aconseguir portant-la a la pràctica, sense excuses i sense dilacions. Som al segle xxi, ja no podem esperar més.



Recompte de dones (març i abril de 2017) (1/5): RESULTATS DESTACATS I VALORACIÓ
Recompte de dones (març i abril de 2017) (2/5): PREMSA EN PAPER
Recompte de dones (març i abril de 2017) (4/5): RÀDIO
Recompte de dones (març i abril de 2017) (5/5): TELEVISIÓ

No comments:

Post a Comment